minos

خواندنی ها

minos

خواندنی ها

86 نگاه به ورزش سال 86

86 نگاه به ورزش سال 86

تأملی در باب اخلاق ورزش

ورزش ایران در سال 86 آبستن حوادث زیادی بود و طی روزهای بهاری، تابستانی، پاییزی و زمستانی این سال رو به پایان اتفاقات تلخ و شیرین بسیاری در صحنه ورزش کشورمان رخ داد. اتفاقاتی که گاه تلخ بود و گاه شیرین و صد البته به خاطر سیستم غیراصولی حاکم بر ورزش ما (ببخشید ، کد ام سیستم؟) شیرینی هایش زود گذر شد و تلخ یهایش مکرر!

این قصه، قصه پرغصه هر سال ورزش ایران است و هر سال به همین روزها که می رسیم با خودمان می گوییم «سال دیگر سال ماست» اما در همان روزهای آغازین سال جدید با تکرار اشتباهات سال قبل، متوجه می شویم «این قصه هر سال ماست!» و هر سال ما به این امید که سال دیگر  سال ورزش ما باشد پروند ه سال قبل را می بندیم.

می توان به اتفاقات رخ داده در ورزش ایران در طی سال 1386 از 1386زاویه مختلف نگاه کرد و با 1386دید گاه متفاوت به تفسیر و تحلیل این اتفاقات پرد اخت، اما دنیای ورزش مانند سال پیش که ورزش ایران در سال 85 را در 85 نگاه مرور کرد، این بار 86 نگاه به اتفاقات ریز و درشت ورزش ایران در سال 86 داشته است.

این مجله 86 نگاه خود را بر حسب سلیقه و با استناد به اهمیت و حساسیت رویداد های ورزشی کشور در سال 1386 گلچین کرد ه است و تلاشش بر این بوده که رخداد مهمی جا نماند:

1 - در تعطیلات نوروزی 85 دربی تهران برگزار شد و استقلال و پرسپولیس به نتیجه مساوی یک بر یک قناعت کردند. در حالی که مصطفی دنیزلی هدایت پرسپولیس را برعهده داشت و صمد مرفاوی سرمربی استقلال بود، یک استقلالی به نام نیکبخت برای سرخپوشان گل زد و یک پرسپولیسی به نام علیزاد ه (با کمک شیث رضایی) گل آبی پوشان را به ثمر رساند. البته حسین کعبی هم یک پنالتی برای پرسپولیس ساخت که وحید طالب لو پنالتی معدنچی را گرفت تا دربی نوروزی بازنده نداشته باشد و تعطیلات عید هیچ کدام از دو گروه آبی و قرمز فوتبال ما خراب نشود!

خواندنی های دربی 63

2- تیم ملی با سرمربیگری امیر قلعه نویی در تورنمنت عجیب و غریب امارات با یک برد و یک باخت مقابل اشتوتگارت و هامبورگ به مقام دومی رسید. در این تورنمنت هامبورگ و اشتوتگارت مقابل هم بازی نکردند تا ایران و امارات هم به مصاف یکدیگر نروند. نام دیگر تورنمنت امارات، تورنمنت «خنده» بود و در همین خنده بازار هم امیر قلعه نویی از د اور کارت قرمز گرفت!

3- بیستمین دوره رقابت های کشتی آزاد قهرمانی آسیا در قرقیزستان با قهرمانی قاطعانه ایران به پایان رسید. تیم ملی کشتی آزاد ایران به ی علیرضا حیدری و نظارت منصور بزرگر با 3 طلای حسن طهماسبی (وزن 66 کیلو)، مهدی منصوری (وزن 84 کیلو)، و فردین معصومی (وزن120کیلو)، 2 نقره میثم جوکار (وزن 74 کیلو) و امیر گنجی (وزن 96 کیلو) و 2 برنز عباس دباغی (وزن 55 کیلو) و مهدی تقوی (وزن 60 کیلو) در غیاب اکثر ستارگانش با 7 مدال در 7 وزن روی سکوی نخست آسیا ایستاد.

4- تیم ملی والیبال نوجوانان ایران با «ست کوویچ» در رقابت های انتخابی جهان به میزبانی مالزی درخشید و به رقابت های جهانی مکزیک راه یافت. این تیم در مکزیک با کسب عنوان قهرمانی شاهکار کرد تا موفقیت های والیبال ایران در سال 86 هم چشمگیر باشد. تیم ملی والیبال جوانان ایران هم چند ماه بعد در رقابت های جهانی مغرب (همان مراکش) درخشید و روی سکو رفت. والیبال ایران همچنان پویایی خود را حفظ کرد ه است.

5- تیم ملی بسکتبال ایران در رقابت های انتخابی بسکتبال المپیک در ژاپن با سرمربیگری رایکو ترومن دست به بزرگترین شاهکار ورزش ایران در سال 86 زد و با کسب مقام قهرمانی بعد از شصت و اندی سال جواز حضور در المپیک را به دست آورد. فدراسیون بسکتبال ایران به خاطر کسب این افتخار بزرگ جایزه اسکار سال بسکتبال جهان را از فیبا گرفت. تیم ملی بسکتبال ما در حضور ابر قدرتهای آسیا، قاطعانه روی سکوی نخست ایستاد تا به المپیک 2008 پکن راه یابد.

مشکلات بسکتبال از نظر ناظر کمیته ملی المپیک

6- ششمین دوره رقابت های لیگ برتر فوتبال با قهرمانی سایپا به پایان رسید. استقلال مدافع عنوان قهرمانی که تا وقفه ایجاد شده در فاصله 5 هفته تا پایان رقابت ها صدرنشین بود، از 5 بازی آخر خود فقط 2 امتیاز گرفت تا سایپا قهرمان نیم فصل اول که امید قهرمانی را از دست داده بود، با علی دایی قهرمان شود. استقلال از تغییرات مدیریتش، وعده های زود هنگام فتح الله زاده و اختلافات داخلی لطمه خورد. سایپا قهرمان شد، استقلال اهواز که لایق قهرمانی بود با فیروز کریمی به مقام نایب قهرمانی رسید و عنوان بهترین تیم شهرستانی را به دست آورد و پرسپولیس و استقلال به ترتیب سوم و چهارم شدند.

7- تیم های شیرین فراز کرمانشاه و پگاه گیلان از لیگ آزاد گان به لیگ برتر راه یافتند، نفت آبادان آیین نامه ای صعود کرد، راه آهن در آخرین بازی پلی آف با حذف فولاد در لیگ باقی ماند تا لیگ برتر هفتم با 18 تیم آغاز شود .

8 - مهدی علینژاد، رئیس فدراسیون ووشو کشورمان با اکثریت آرا به عضویت هیات رئیسه فدراسیون جهانی ووشو درآمد و در اولین تاثیر این حضور، میزبانی رقابت های جوانان و نوجوانان جهان در سال 2009 به ایران رسید.

9- استاد «مسلم ریاحی» یکی از بزرگان ورزش وزنه برد اری ایران که از سازندگان اصلی این ورزش قدرتی بود، در گذشت.

10- سپاهان قهرمانی در جام حذفی را تکرار کرد.شاگردان لوکا بوناچیچ این بار پرسپولیس را در مرحله نیمه نهایی با نتیجه 4 بر یک در هم کوبیدند و در فینال طی دو بازی رفت و برگشت صباباتری را بردند تا مانند سال 85 قهرمان جام حذفی شوند.

11- تیرماه سال 86 با شکست مدال آوران جهانی و المپیک کشتی ایران در رقابت های انتخابی تیم ملی در بندرانزلی همراه بود و زنگ خطر ناکامی کشتی ایران در رقابت های جهانی باکو در همین بندر فوتبالی به صدا درآمد، هرچند این صدای زنگ شنونده ند اشت! یاسر خالپور، مراد محمدی، حمید محمد نژاد، علی اصغر بذری، حامد تاتاری، سعید ابراهیمی و فردین معصومی قهرمانان 7 وزن بودند و علیرضا رضایی بزرگ ترین بازنده این رقابت ها لقب گرفت.

صعود عراق به نیمه نهایی جام ملتها پس از 31 سال

12 - تیم ملی فوتبال کشورمان در جام ملت های آسیا ناکام بزرگ بود. این تیم که امیر قلعه نویی را همراه یک گروهان مربی و کمک مربی و دستیار و همکار روی یک نیمکت داشت، ازبکستان و مالزی را برد، با چین مساوی کرد و در مرحله یک چهارم نهایی در ضربات پنالتی به کره جنوبی باخت و حتی از راهیابی به جمع 4 تیم برتر آسیا باز ماند.

13 - تیم ملی کشتی آزاد ایران هم در رقابت های جهانی باکو ناکام شد و این ناکامی حتی مراد محمدی طلا دار و فردین معصومی همیشه برنزی را هم در بر گرفت. سعید ابراهیمی در وزن ششم موفقترین نمایند ه کشتی ایران در رقابت های جهانی باکو بود . این که فقط در 2 وزن جواز حضور در المپیک را گرفتیم و در 5 وزن محتاج رقابتهای انتخابی بعدی شدیم، بدتر از ناکامی مطلق در باکو بود.

14 - حمید سوریان باز هم در رقابت های جهانی کشتی فرنگی طلا گرفت تا لقب پسر طلایى برازنده اش باشد. سوریان یکی از امید های ایران برای کسب طلا در المپیک است.

15- علیرضا حیدری بلافاصله بعد از بازگشت کشتی گیران آزاد کار ایرانی از رقابت های جهانی باکو 2007 د اوطلبانه از سرمربیگری تیم ملی کنار رفت و چند ماه بعد همانطور که پیش بینی می شد اعلام کرد؛ می خواهد در المپیک کشتی بگیرد. حضور حیدری در رقابت های انتخابی تیم ملی، رقابت های انتخابی وزن ششم را از وزن هفتم که عرصه رقابت فردین معصومی و علیرضا رضایی است، د اغ تر و دیدنی تر خواهد کرد.

16- ناصر حجازی پس از 9 سال دوری از استقلال دوباره به مجموعه آبی برگشت. حجازی با حکم علی فتح الله زاده و صد البته به اصرار خودش سرمربی استقلال شد و هنوز نیم فصل اول تمام نشد ه پذیرفت؛ همان منصب مدیرفنی مورد نظر فتح الله زاده و هیات مدیره را داشته باشد!

17- افشین قطبی که دستیار پیم وربیک هلندی در تیم کره جنوبی بود، چند روز بعد از آن که همراه این تیم و این مربی تیم ملی ایران را شکست داد و در غیاب این مربی هم که در جریان بازی رده بندی اخراج شده بود، کره جنوبی را مقابل ژاپن به پیروزی رساند و مقام سومی جام ملت ها را برای کره جنوبی به ارمغان آورد، سرمربی پرسپولیس شد. قطبی به اتفاق حمید استیلی، مرزبان و سعید عزیزیان کادر فنی پرسپولیس را در لیگ برتر هفتم تشکیل دادند و با وجود تمام مشکلات جانبی و بروز اختلافات داخلی، پرسپولیس را قهرمان نیم فصل اول کردند.

افشین قطبی سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس

18- تیم ملی دوچرخه سواری ایران در رشته پیست (پیست با جاد ه فرق د ارد) حضور قابل قبولی در رقابت های اولین دوره کاپ آسیا به میزبانی ژاپن داشت. در سال 86 چند دوچرخه سوار ایرانی هم برای باشگاههای خارجی رکاب زدند و اکثرا موفق ظاهر شدند.

19 - بیست و دومین دوره رقابت های توربین المللی دوچرخه سواری آذربایجان که رفته رفته یک تور درجه A آسیایی شده و با حمایت اسپانسرها می تواند در رنکینگ جهانی قرار بگیرد، با قهرمانی میزبان به پایان رسید. حسین عسگری صاحب پیراهن طلایی شد، عنوان دومی به کاپیتان قادر میزبانی رسید و پیراهن امتیازی را احد کاظمی پوشید. 5 تیم آسیایی به اتفاق 7 تیم استانی و تیم ملی امید در تور آذربایجان 9 مرحله به مسافت 999کیلومتر رکاب زدند.

20- سپاهان بزرگترین افتخار فوتبال ایران در سال 86 را رقم زد. نماینده فوتبال ایران در سوپر لیگ آسیا بعد از آن که در گروه دشوار خود با حضور الشباب عربستان، الاتحاد سوریه و العین امارات صدرنشین شد، کاوازاکی ژاپن و الوحد ه امارات را هم شکست داد و به فینال آسیا راه یافت و اگر بد شانس و بی د قت نبود، می توانست قهرمان این مسابقات شود. سپاهان با یک مساوی و یک شکست مقابل اوراواردز ژاپن نایب قهرمان آسیا شد و این موفقیت طلسم ناکامی باشگاه های ایرانی در تاریخ 5 ساله لیگ حرفه ای آسیا را شکست.

21 - سپاهان در سال پرافتخارش به جام باشگاههای جهانی هم راه یافت و چیزی نمانده بود با میلان هم بازی کند . سپاهان ابتدا ویتاکر یونایتد نماینده قاره اقیانوسیه را برد و سپس در حالیکه اگر از اوراواردز انتقام شکست در فینال آسیا را می گرفت در مرحله نیمه نهایی به مصاف میلان می رفت، مغلوب میزبان ژاپنی شد و به تهران برگشت.

22 - احسان حدادی و صمیمی به موفقیت های خود در پرتاب دیسک ادامه دادند. آنها همچنان برای بالا بردن شانس موفقیت خودشان در المپیک 2008 پکن و کسب مدال المپیک تلاش می کنند. دوومیدانی ایران جدا از موفقیت های حدادی و صمیمی، در سایر زمینه ها هم صاحب موفقیت شد و چه در بخش بانوان و چه در قسمت آقایان سال رو به رشدی را پشت سر گذاشت.

23- حمید شیرزاد گان ملقب به حمید پاطلایی پس از مدتها مبارزه با بیماری صعب العلاج سرطان، در گذشت.

حمید شیرزادگان پاطلایی فوتبال ایران

24- کشتی گیران ایرانی در تورنمنت فوق العاده حساس علی اف فقط 3 مد ال برنز گرفتند. مراد محمدی در وزن دوم، اصغر بذری در وزن چهارم و علیرضا رضایی در وزن هفتم 3 برنده برنز ایرانی در این رقابت ها بودند.

25- لوکا بوناچیچ که در جریان رقابت های باشگاه های جهان پیشنهاد باشگاه دندی یونایتد ژاپن را رد کرده بود تا به خیال خود رویای مربیگری در «جی لیگ» را با سرمربیگری تیم ملی «تاخت» بزند، بعد از این که متوجه شد نامش در فهرست گزینه های سرمربیگری تیم ملی نیست و کمیته انتقالی قصد ندارد هدایت تیم ملی را حتی به شکل موقت به وی بسپارد به پیشنهاد باشگاه النصر امارات جواب مثبت داد و با پرداخت مبلغ اندکی به عنوان غرامت از سپاهان جدا شد.

26 - باشگاه استقلال تهران فیروز کریمی را از چنگ استقلال اهواز درآورد و کریمی سرمربی استقلال تهران شد .

27 - در جریان بازی حساس سپاهان و پرسپولیس در فولادشهر، تماشاگران 2 تیم به جای پرتاب نارنجک د ست ساز و ترقه به زمین مسابقه، سر و صورت هم را نشانه گرفتند و در حالیکه بازی شبیه پیش درآمد چهارشنبه سوری شده بود، سرباز جوانی به نام محمد احمدی به خاطر اصابت نارنجک دست ساز به سرش ضمن آسیب دیدگی از ناحیه جمجمه، بینایی خود را از دست داد.

28- احسان قائم مقامی استاد بزرگ شطرنج ایران به همراه همسرش شایسته قادرپور حضور موفقیت آمیزی در رقابت های بین المللی داشت. این زوج موفق ورزشی در زمره ورزشکاران برگزیده سال بودند.

29 - حسین رضازاده، هرکول ایران به دلیل آسیب دیدگی در رقابت های جهانی وزنه برداری شرکت نکرد و غیبتش، این رقابت ها را از سکه انداخت.

پایان قسمت نخست - ادامه دارد...

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد